tisdag 29 juli 2014

Hur långt orkar man köra egentligen?

När vi satt och planerade resan hade vi ingen aning om hur vi skulle tänka kring resesträckor. Hur långt orkar man köra på en dag? Hur långt kan man planera att köra när det gäller att orka fortsätta köra varje dag i en vecka och vi bara har en bilförare? Jag sökte på nätet men hittade inte så mycket vettiga råd angående detta.

Vår planerade rutt, som vi lade ut på google maps, gav en uppskattad körsträcka på 376 km/dag under våra kördagar (som var 19 totalt, av vår 42 dagar långa resa). I efterhand kan vi konstatera att det är en väldig skillnad på att köra 376 km på en rak, tvåfilig motorväg med 70 mph som fartgräns, jämfört med att köra 376 km på serpentinvägar med 20-45 mph som fartgräns.

Eftersom Jonaz var enda bilföraren blev det påfrestande för honom att hela tiden sitta och köra på långa, raka motorvägar så vi valde ganska ofta att ta några timmars körning på mindre vägar, närmare kusten eller genom småstäder och byar, för att få intressantare vyer på vägarna. Ibland körde vi fel, och ibland valde vi längre avstickare till utflyktsmål vi blev nyfikna på. Allt detta gjorde att vi kom att spendera måånga timmar på vägarna.

I slutänden när vi räknade ihop mätarställningen på de tre hyrbilar vi haft visade det sig att vår faktiska körsträcka under de 19 dagarna i bilen blev i snitt hela 436 km/kördag. Vi tog en hel del kisspauser, matpauser och fotograferingspauser - och därför tog körningen vanligtvis större delen av kördagen. Ofta kom vi inte fram förrän på kvällen, och då solen går ner tidigare i USA under sommaren än hemma i Sverige (kl 20-21), så blev det ingen tid att utforska och uppleva stället vi övernattade på, och nästa morgon var det bara att sätta sig i bilen och åka vidare.

I efterhand kan jag personligen tänka att det skulle varit vettigare att ha en körsträcka på i snitt max 275 km/dag. Visst kan man köra 700 km också några enstaka dagar, när det bara handlar om att transportera sig mellan två punkter. Men om man vill hinna uppleva varje ställe man stannar på, så är det trevligt att komma fram redan på eftermiddagen, åtminstone om man planerat att köra vidare nästa dag. Å andra sidan, om vi valt kortare körsträcka hade vi inte hunnit med alla de ställen vi besökte under vår resa, och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle velat välja bort.

Det kändes också bra att vi hade ganska många körfria dagar, i och med att vi ganska ofta valde att stanna mer än en natt på ett ställe. Är man fler bilförare som kan turas om vid ratten så är det kanske inte lika nödvändigt med vilodagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar